Brze promjene kod konkurencije, zahtjevi korisnika, razvoj tehnologija i nove regulacije zahtijevaju od organizacije sposobnost brzog odgovaranja i prilagodbe.
Organizacijska agilnost je sposobnost brzog preoblikovanja strategije, strukture, procesa, ljudi i tehnologije kako bi se kreirale nove vrijednosti. Agilnost se temelji na kontinuiranom poboljšanju kroz kontinuirano učenje, te postaje nužnost za održivost i konkurentnost organizacije.
Pojam agilnog pristupa proizlazi iz područja razvoja softwarea i obično se odnosi na niz metoda u kojima se zahtjevi i rješenja razvijaju suradnjom u višefunkcionalnim timovima koji se samoorganiziraju i koji surađuju sa svojim dionicima. Agilne metode promiču prilagodljivo planiranje, bržu isporuku proizvoda i usluga, kontinuirani razvoj i komunikaciju, te poticanje brze i fleksibilne reakcije na promjenu.
Agilnost se često veže uz korištenje određene metodologije primjerice Lean, Scrum, Kanban, Disciplined Agile Delivery, Feature Driven Development i slično. Sama metodologija donosi vrijednost jedino ako je stavljena u praksu u skladu s agilnim načelima i principima, služi stjecanju uvida o potrebama i zadovoljstvu korisnika te ukoliko se koristi kao dio strategije razvoja i rasta organizacije.
Agile zapravo predstavlja način razmišljanja i strukturiranja cijele organizacije temeljem vrijednosti i načela pristupanja korisnicima, razvoju proizvoda i djelatnicima. Temeljni skup agilnih načela definirana su Manifestom iz 2001. godine, te predstavljaju vodilju za agilni pristup na bilo kojem području.
"Tražimo bolje načine razvoja softvera razvijajući softver i pomažući drugima pri njegovom razvoju. Takvim radom smo naučili da više cijenimo:
- Ljude i njihove međusobne odnose nego procese i oruđa
- Upotrebljiv softver nego iscrpnu dokumentaciju
- Suradnju s naručiteljem nego pregovaranje oko ugovora
- Reagiranje na promjenu nego ustrajanje na planu.
Drugim riječima, iako cijenimo vrijednosti na desnoj strani, više vjerujemo u one na lijevoj.“
Organizacija postaje agilna kada usvoji model kontinuiranog poboljšanja kroz kontinuirano učenje. To joj omogućuje konstantan razvoj kvalitetnijih proizvoda koje će brže predstaviti tržištu, koje će proizvoditi zadovoljni zaposlenici i koji će podići razinu zadovoljstva korisnika.
Agilnost promiče određenu kulturu unutar timova i organizacije – ta kultura uključuje set vrijednosti i djelatnike koji teže biti okretni, prilagodljivi, kontinuirano učiti i razvijati se. Sama organizacija ima za cilj učiti i stjecati znanje kako bi svojim korisnicima isporučila najvišu moguću kvalitetu i vrijednost u što kraćem mogućemu vremenu. To je okruženje u kojem odvažni ljudi preuzimaju odgovornost, imaju autonomiju za istraživanje i dolazak do novih saznanja te ih spremno dijele s drugima i suradnički dolaze do rješenja. Agilna kultura potiče ljude na djelovanje i promišljanje o vlastitom poslovnom okruženju, tijeku rada, učenja i razvoja karijere - njihova uključenost i angažiranost je potpuna. Stalno stjecanje znanja te autonomnost pri izvršavanju zadataka, uz visoku transparentnost i jasnu svrhu, osnova su motivacije cijele agilne organizacije.
Agilna organizacija promiče zajedničke vrijednosti temeljene na:
- poštovanju prema svakom pojedincu i ulozi koju obnaša
- autonomnosti i podršci u donošenju odluka na najvišoj kompetencijskoj razini
- povjerenju i pozitivnom poticaju prema kupcima, kolegama i partnerima
- obvezivanju da će svatko na sebe preuzeti posao u skladu sa svojim mogućnostima i sposobnostima i da će ga uistinu i napraviti
- transparentnosti i vidljivost svega što radimo u smislu očiglednog povećanja povjerenja
- kontinuiranoj hrabrosti da se preuzme rizik i iskorak u nešto što nije uvijek u potpunosti definirano
- učenju u cilju ostvarenja rasta pojedinca i kompanije.
Srž agilne organizacije su intrinzično motivirani djelatnici – oni kod kojih je rad nagrađujući samo po sebi; motivira ih umijeće, samostalnost, svrha – nagrađujući im je ponos u postignućima, društveni kontakti, zanimljivost posla, novi izazovi, prilike za rast i samo ispunjenje. Njihove ideje, iskustva, viđenja, kombinacije znanja i stručnosti u kreativna i inovativna rješenja vode poslovanje organizacije unaprijed.
Njihova želja i motivacija da doprinesu organizaciji osnova je novog „psihološkog ugovora“ iz kojeg djelatnik očekuje smisao i svrhu rada, kontinuirani razvoj i učenje, poštovanje i uvažavanje; želi preuzeti odgovornost i biti aktivno uključen u tijek rada te sudjelovati u donošenju odluka.
Kako bi mogli doprinijeti i inovirati moraju imati priliku samostalno upravljati sobom uz autonomiju i podršku odgovarajućih uvjeta rada. Djelatnici su fokusirani na svoje iskustvo zaposlenika i svakako žele biti aktivni dionici dijaloga i oblikovanja svog životnog ciklusa zaposlenika po svim njegovim aspektima. Organizacije odgovaraju na karakteristike i potrebe svojih djelatnika (slika 1.) kreiranjem personaliziranijeg iskustva za djelatnike tijekom kompletnog employee journey-a.
Opis: Karakteristike i potrebe djelatnika 21. stoljeća, Izvor: Just Leading Solutions
Vođenje u agilnoj organizaciji
Agilna organizacija osnažuje i zahtjeva od pojedinca da vodi iz pozicije u kojoj se nalazi. Tako je vođa svatko tko na osnovi znanja, inicijative i preuzimanja odgovornosti, uz temeljno poštovanje drugih, nastoji unaprijediti poslovnu okolinu.
U agilnoj organizaciji tijek rada se ostvaruje timski. Učinkovito vođenje, dinamičan je konstruktivan grupni proces s mnoštvom smjerova djelovanja i nazivamo ga podijeljeno vođenje (engl. shared leadership). To je oblik distribuiranog vođenja, u kojem odgovornost za vođenje preuzimaju svi članovi tima i vode jedni druge obzirom na situaciju i svoje kompetencije. Uspjeh u okolini baziranoj na znanju gdje djelatnici rješavaju složene probleme, ovisi o međuovisnim koordinacijama unutar timova i duž organizacije te su participativno, distribuirano, suradničko, transformacijsko i slični modeli vođenja najučinkovitiji. Ovi modeli su bazirani na izgradnji odnosa povjerenja, transparentnoj komunikaciji, kontinuiranom razvoju/promjenama i distribuiranom donošenju odluka kao kontekstu za njihovu djelotvornost.
Voditelji su inspirativni, vode tijek rada i razvijaju svoje ljude. Agilno vođenje (kontinuiranog poboljšanja kroz kontinuirano učenje) zahtjeva cjeloživotno učenje, poučavanje i razvoj ljudi; kontinuirano praćenje, komunikacija i razmjena povratnih informacija omogućuju prepoznavanje područja za razvoj i poticaj na učenje. Konzistentnost u ciklusu učenja i razvoja kroz iteracije ključ je uspjeha pojedinaca i timova.
Transformacija organizacije kako bi bila agilnija u svom poslovanju zahtjevan je i složen proces, no u isto vrijeme, agilnost organizacijama donosi mnoštvo prednosti ili dobiti koje im omogućuju održivost i konkurentnost:
- mogućnost upravljanja promjenama prioriteta
- povećanje produktivnosti timova
- poboljšana vidljivost projekata
- povećana motivacija i moral timova
- bolja predvidljivost isporuka
- povećana kvaliteta proizvoda i usluga
Svaka organizacija ima koristi od usvajanja agilnog pristupa ovisno o tome na što se fokusira i koje probleme želi riješiti, no prilagodbe koje treba napraviti kako bi svoj pristup i kulturu uskladila s agilnim jedinstven je put svake organizacije. Neophodna transformacija za uspješno poslovanje u digitalnoj eri podrazumijeva i temeljnu promjenu obrazaca razmišljanja te zahtjeva promjene u pristupu vođenja i organiziranja, odnosno oblikovanju radnog okruženja i iskustava zaposlenika. Osnova uspjeha su prepoznavanje talenata, znanje i vođenje uz primjenu agilnih principa, vrijednosti i načina rada.
Literatura i preporuka za daljnje čitanje:
- http://agilealphabet.com
- http://agilemanifesto.org/iso/hr/manifesto.html
- http://www.agilehr.org/agilehr-principles/
- https://www.infoq.com/articles/employee-experience-agile-enterprises
- https://www.forbes.com/sites/carstentams/2018/03/09/bye-bye-heroic-leadership-here-comes-shared-leadership/#aaa34402c67c
- https://www.justleadingsolutions.com/download/aligning-key-practices-in-human-resources-to-lean-agile-values-principles/
- https://www.netokracija.com/vitko-agilno-poduzetnistvo-osobni-uspjeh-110627
- https://www.inc.com/marcel-schwantes/first-90-days-the-best-leaders-never-do-this-1-thing.html?cid=sf01002&sr_share=facebook&fbclid=IwAR1B9ljPk3zQ-nhc4rQ9Fk93EZcnujv7gfAmZBkJt4k3bu36r_2JkEaYT4Q